søndag 23. mai 2010

Gjedde Festival i Lundevann .

Da er det over for denne gang , gjedde festivalen i Lundevann .
Fra kl 14.00 lørdag 22 mai til søndag 23 mai kl. 14 .00.
I et aldeles nydelig vær dro vi , Geir og jeg og Johan ut i båten og satt å ventet, klare som et egg
på at klokka skulle bli to, jeg tror jeg kastet ut wobbleren litt før , den liksom bare glapp vet du , rart det der , hm.
Vi kjørte vel i tjue minutter ,da fikk Geir en fisk som var merket og med radiosender i magen , den ble avlest og satt ut igjen .
Det er et forsknings prosjekt for å se hvor mange gjedder det er og hvor de går i vannet, posisjonen blir avlest hver time .
De som blir tatt opp blir åpnet for å se hva de har spist , der var en forsker på land som tok seg av det .
Gjedda spiser smolt , det er en beby laks , det sier seg selv at hvis det er for mye gjedde så blir det lite laks , gjedda er glupsk fisk , den spiser alt som rører seg i vannet som den kan gape over.
Vel , så vi kjørte rundt og rundt i fire timer før Geir fikk en til , det var IKKE morsomt , JEG VIL OGSÅ HA.
Det jeg fikk var grass og tust med wobbleren , drit :)
Vi holdt ut til klokka var 19.30 , da var ryggen vond og vi var sultne.
Det var 16 båter på vannet og god stemning.
I dag søndag reiste vi ut litt over otte , nydelig og stille .
Samme rundene , rundt og rundt , Geir fikk etter en stund nok en merket fisk , ut i vannet med den.
Men SÅ dere , nappa det i snøret mitt, jeg trodde først det var bunnen, jeg sa : det er bunnen , nei det er fisk , DET ER FISK , kjempe jubel , dagen var redda :)
Siden det var innveiing kl 14.00 og ikke noe særlig liv i vannet eller på , seks båter var ute , PINGLER , dro vi inn med fangsten.
Fisken min veide bare litt over en kilo , men jeg var kjempe fornøyd , syntes dagene på vannet
var skjønne , ble solbrent som seg hør og bør .
Premie fikk jeg også .
Kjenner jeg kommer til å sove godt i natt etter så mye frisk luft .
Takk til min snille Johan som gadd å kjøre oss i alle de timene , du er godingen du:)
Bilder ja , glemte å ta , hadde kamera med .
Så nå er det bare å glede seg til neste år .

1 kommentar:

  1. Hyggelig på gjeddefestival, men nå venter jeg på bildene fra bursdagen til Maj-lin når hun hadde på seg det elegante antrekket.:-)

    SvarSlett