lørdag 10. april 2010

No livnar det i lundar - -

Jeg hadde storrengjøring inni bilen i går, det var stille og fint , godt og varmt, da kom mitt aller sikreste vårtegn , en forvirra HOMLE ,den suste forbi på sine små vinger, den burde egentlig ikke kunne fly fordi kroppen er stor og vingene små , det har ingen fortalt til den så derfor flyr den trøstig i vei :)
Nå er det bare så nydelig ute , masse fuglesang og kjærlighet i luften , nå skal det bli fugleunger i alle kasser , vi har mange , tror det er 20 .

Endelig er Stæren kommet , vi hadde ingen i fjor , vi var en smule bekymret siden de kommer fra Afrika .
Vi kom fra byen i går og da satt der et par i et tre , hun pusset fjærene og han gjorde seg til med sang og slåing med vingene , han prøvde seg men hun var ikke så veldig interessert -- typisk kvinnfolk, kommer det fra min kjære -- har vi aldri hørt om , eller ?

Så har vi Måltrosten som hærmer etter alle andre fugler og synger fantastisk fint, den synger sent om kveld og tidlig morgen , Svarttrosten har sin egen sang, de to sammen er flott.

Perleugla er en liten fugl med en kraftig stemme , den mekrer, holder på hele natten , vi har en som sitter rett utenfor soverommet i et tre , det hender jeg jager den, det går ikke lange stunden så er den tilbake , ja ja.

Svartspetten oppi heia skriker forferdelig stygt , den kaller det sang , jeg kaller det hjernevask, den får store kull så det er livat.

Vi har også et Kvinand par som hekker i et tre bak garasjen, det paret eller ungene kommer tilbake hvert år , snodig at en vannfugl hekker i trær , husker ikke hvor lenge de ligger på men nøstene hopper ut å går pent etter mor og far ut i Ubergsvann.

Vi har også Låvesvale som prøver å bygge i garasjen , det tillater ikke Johan , de driter over alt, bilene ser ikke ut , jeg ga de lov et år fordi jeg syntes synd på de , nå må vi holde dørene lukket.

Johan og jeg er amatør ornitologer , det kom vel ikke som et sjokk, vi syntes det er veldig moro
når vi er i skogen å kunne vite hva det er som kvitrer.

Skal avslutte med Bokfinken , de er det utrolig mange av , det er en kaskade av sang nå når det er parringstid ,det er bare å nyte det , vi gjør iallefall det .

Noen som lærte noe nytt nå ,eller?
Naturen er spennende hvis man har øyne og ører med seg .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar