fredag 1. januar 2010

Opplevelser på en jakt dag .

Tidlig , lenge før solen står opp sitter jeg ved bålet vi har ved gapahuken og drikker kaffe med gutta , litt trøtt men pytt pytt.
Så fort det blir nesten lyst og det er bestemt hvor alle skal sitte på post , og selvfølgelig hva som skal skytes og hvor han som har bikkje skal starte , går alle så stille som mulig ut.
Det er fint i skogen en tidlig morgen , en hører rådyret bjeffe og hjorten brøle hvis en er heldig.
Tåka kan ligge en stund rundt myrene , fuglene våkner til liv og det er bare fred og ro.
Det beste er den stillheten jeg hører og føler i hele kroppen , det må prøves for å skjønne det.
Noen ganger er det langt og bratt å gå , jeg puster og peser litt , stort sett går det bra.
Jeg finner meg en grei plass , kontrolerer at radioen virker , så er det bare å vente.
Mange ganger har jeg hørt elgkua og kalven gå forbi å prate , det er koselig , de får gå i fred.
Bikkja er sluppet og har los , det er veldig lytt og det er spennende hvis losen kommer nærme nok så jeg kan se dyret.
Er elgen heldig er det ikke den som skal felles , borte er de og da er det å vente i spenning for å se om det kommer fler.
Jeg sitter ofte sammen med en skytter og tenker at en gang var jeg så anti jakt som det går ann å bli.
Jeg gråt første gangen jeg var med Johan og så han skjøt en elg , han måtte gå bort å gi den et nakke skudd , jeg trodde ikke den var død.
Jeg har lært og jeg har sett at elgen springer selv om den er skutt,sånn er det bare.
Jeg kunne skrive mye mer etter alle de år jeg har blitt med Johan , jeg har sett dyr i alle størrelser , flotte stuter med store gevir , kuer med kalv , rådyrgjeit med kje.
Jeg kan lokke på elgen , men har litt for lyst mål, så det tar Johan seg av.
Nå må jeg vel legge meg snart , hadde ikke tenkt å skrive bok.

3 kommentarer:

  1. Hei på dere!
    Så gøy at du har fått deg blogg :) Vi titter innom igjen snart ;) Og godt nyttår ja!!

    SvarSlett
  2. Ofte er turen det viktigste med jakta. Ikke nødvendigvis antall felte dyr eller skuddsjanser. Utrolig fint å sitte stille i skogen å bare observere. Har selv hatt gleden å ha deg med på post og du er flink til å sitte stille og holde munn... :)
    Håper vi får flere jaktsituasjoner sammen i året som kommer!

    SvarSlett
  3. Hei Nelly og gratulerer med
    bloggen:-).Den blir skikkelig flott:-)
    Skal si du har hatt flotte opplevelser, misunner deg følelsen av stille skog og bare nyte naturen.
    Ønsker dere alle et fantastisk godt nytt år fra meg og gutta :-)

    SvarSlett