torsdag 7. januar 2010

Party-Line's Dirty Mind


Da jeg mistet lille Ayla , min første og eneste tispe sa jeg ikke flere hunder, pø sa Christian, det må du.
Etter en god stund begynte jeg å se meg om etter en ny, var å kikket hos folk med valper men fant ikke noe jeg likte.
En ting var helt sikkert , puddel skulle jeg ikke ha , jålebikkjer med oppsatt hår å dusker i alle ender, nei fysj a meg.
Jeg husker at jeg leste om en dame på Tromøya som hadde en venninde med en storpuddel hann, ringte til henne og hun ba meg komme for å se på hennes hunder , hun hadde to.
Jeg ble møtt av to nydelige og kortklipte dyr som så ut som hunder , de var flotte og edle og svevde over plenen når de løp.
Den hannen hun kunne tilby meg var ett år gammel og bodde i Sarpsborg hos en dame og hennes to sønner ,hun hadde problemer med å takle denne hunden, han var for tøff.
Etter noen telefoner fram og tilbake bestemte vi at Christian skulle se på han når han var på et stevne i området,jeg stolte helt og fullt på at han så det som var å se.
Det endte med at det plutselig sto en puddel i full utstillings pels på stuegulvet hos oss , hjelp, ikke hadde jeg klippemaskin og sakser og alt det andre som jeg trengte for å stelle dette hårete dyret , også var han så stor, oj oj, men vakker var han.
På den måten kom Jazzo inn i livet vårt , mest mitt.
Tøff det var han så det holdt , vi hadde mange diskusjoner han og jeg om hvem som bestemte i dette huset, jeg holdt på å gi opp noen ganger.
Det var mange gode råd om hvordan jeg skulle få orden på denne utfordringen, jeg prøvde vel det meste.
Han ble mentaltestet og hadde fantastiske egenskaper ifølge Oberst Gimre fra Hærens hundeskole , han kunne brukes til det meste.
Jazzo og jeg har trent og konkurert agility i mange år , kl 2 ag og opprykk kl3hopp, på grunn av min dårlige rygg i perioder valgte jeg å slutte med det ,vi trener nå lydighet kl2 og vi trener felt i skogen , det liker han godt, jeg syntes han er flink.
Han liker å svømme og kaster seg ut i vannet , vi gleder oss til sommeren.
Han er vill som en homle til tross for at han går i sitt 9 år , lykkelig og glad.
Jeg som ikke ville ha puddel kan nå ikke tenke meg noe annet, han er mammas lille pomsepoms,
elsker å ligge i fanget å kose.
Han bjeffer ikke , bråker ikke , har aldri ødelagt noe i huset når vi går ut ,han ligger ikke i bur inne.
Selv om vi av og til ikke er helt enige dotten og jeg er jeg veldig glad i han , han er min venn og jeg håper han får mange gode hundeår til.



2 kommentarer:

  1. Skulle ikke tro han blir 9 år Nelly, han virker jo som en ungfole! :) Ønsker dere en fin helg, dere har det vel enda kaldere en oss...brrrrr

    SvarSlett
  2. Hei Nelly
    Riktig godt nytt år og gratulerer med bloggen. Det var koselig å lese om jakt og fiske, og selvfølgelig om Jazzo og deg.
    Sjakk er blitt pappa til 4 søte små. 3 tisper og en hann. Har akkurat vært på valpevisitt, og de ser så fine ut alle sammen. De er allerede snart 3 uker gamle.
    Her har både Oda og Mathilde løpetid. Oda er blitt 6 år og hvis vi får det til , skal hun pares en av dagene. Hun har jo bare hatt ett kull med 4 valper som du vet, så hvis hun skal rekke et kull til, må det bli nå på denne løpetiden.
    Ellers går det kjempebra med Mathildes valper. Jeg har god kontakt med alle 5, og de er virkelig fine alle sammen. Nero har allerede vært på valpeshow og fått premie med BIM plassering. Og dommeren sa høyt og tydelig at "dette var en veldig fin valp" :-)
    Vel, det blir nok ikke mye lydighetstrening på meg fremover. Håper jeg kan få tatt meg en tur ut på Hove og hilst på dere. Får komme sterkere tilbake til høsten. Vil prøve å prioritere Sjakk og utstilling, Oda og valper, og selvfølgelig lille Mathilde.
    Lykke til med trening og konkurranser. Vi går en fin tid i møte nå, med lyse kvelder og forhåpentligvis litt varmere vær !!

    Hilsen og klem fra Trine

    SvarSlett